Monday 10 October 2011

alam siber


By Emma Harith · Last edited about 3 months ago · Edit Doc · Delete
Alam siber skrg bukan sahaja untuk kita bersosial, spt facebook, myspace, flckr dan twitter, ia skarang adalah pusat penyaluran maklumat yang begitu popular.

Kini persoalannya, bukan laman sosial mana yg kita guna tetapi bagaimana ia digunakan? apakah 'role' laman2 sosial ?

Adakah ia akan digunakan oleh kita dengan berhemah atau menyalah gunakan nya, dakah kita akan gunakannya untuk kebaikan sejagat atau sbaliknya.

Rentetan sejarah manusia telah menunjukkan bahawa dalam kurun ke 18, 19 atau 20, peperangan adalah secara fizikal, perlu ada kereta kebal, kapal terbng dan kapal laut dan jenayah yang dilakukan pula akan ada tinggalan kesannya..

Namun zaman skrg adalah satu zaman di mana jenayah dan peperangan dilakukan dlm siber, spt mana kita boleh bersosial di facebook, kita juga boleh 'berperang' di facebook atau mana2 halaman sosial yg kita pilih.

kita tak perlukan tempat untuk melakukannya, yg kita perlu hanyalah connection kpd internet, krn smua rujukan kita, baik drp google, wikipaedia dan lain2 lagi ada di situ...semuanya hanya perlu cari...

semakin bijak kita menggunakan kata 'keyword' smasa search smakin mudah la kita dapat informasi yg kita hajati.

Itulah sebenarnya realiti yang kita sama-sama hadapi sekarang, kita tak boleh hendak menghapuskannya atau 'menutupnya' .

Untuk menangani masalah2 yg mungkin berlaku kita perlulah sama2 menangani nya dengan cara lain, bukan secara fizikal.

Ia perlukan kerjasama daripada semua pihak krn di dunia siber ini, semua org 'berkuasa' menentukan arah mereka.

No comments:

Post a Comment